Va trebui să formulați cererea dumneavoastră în scris.

Formatul

Nu trebuie să completați un formular de cerere anumit. Un model este totuși disponibil pe pagina de internet a Avocatului Poporului pentru a vă ajuta să vă structurați mai bine cererea. De asemenea, puteți citi criteriile de admisibilitate și completa formularul de cerere online.

Limba

Avocatul Poporului lucrează în limba română. Cu toate acestea, puteți depune cererea în orice limbă. Acest lucru se datorează faptului că Avocatul Poporului trebuie să examineze cererile indiferent de limbă. Cele mai multe cereri sunt depuse în română și rusă, iar răspunsul oficial îl puteți primi în aceste limbi. Avocatul Poporului face tot posibilul pentru a se asigura că veți înțelege răspunsul său și poate folosi, prin urmare, și alte limbi dacă este necesar.

Conținutul

În cererea dumneavoastră  trebuie să explicați clar:

  • ce s-a întâmplat
  • când s-a întâmplat
  • ce instituții de stat, funcționari, companie sau organizație neguvernamentală au fost implicate
  • la ce instituții sau funcționari v-ați plâns de această situație și care au fost răspunsurile acestora
  • cererea trebuie să conțină numele, semnătura, data și adresa de contact

Cererea dumneavoastră nu trebuie să fie într-un limbaj corect din punct de vedere juridic sau să se refere la vreo prevedere legală specifică, dar trebuie să fie clară și ușor de înțeles. Încercați să scrieți numai despre faptele și problemele legate de încălcarea de care vă plângeți. Pentru a ajuta Avocatul Poporului să înțeleagă mai bine ce s-a întâmplat, încercați să păstrați textul simplu, la subiect și evitați limbajul emoțional sau denigrant. Cererile care conțin defăimare, insultă sau incitare la ură națională, rasială sau religioasă nu vor fi luate în considerare de către Oficiul Avocatului Poporului.

Documente

Dacă puteți, vă rugăm să anexați la cerere orice documente (în special plângerile pe care le-ați adresat și răspunsurile la acestea) care se referă la situația de care vă plângeți.

Termenele

Puteți depune cerere la Avocatul Poporului în termen de un an de la ziua presupusei încălcări a drepturilor dumneavoastră fundamentale ale omului sau din ziua în care ați aflat despre presupusa încălcare. Plângerile depuse la mai mult de un an de la data încălcării drepturilor omului nu vor fi examinate de Avocatul Poporului.

Adresa

Dacă nu folosiți formularul de cerere online, cererea ar trebui depusă fizic la sediul sau reprezentanțele Oficiului Avocatului Poporului sau prin poștă, fax, poștă electronică ori prin alte mijloace de comunicare, utilizând următoarele date de contact:

Oficiul Avocatului Poporului (Ombudsmanul)
strada Calea Ieșilor, nr. 11/3, MD 2069
mun. Chișinău
Republica Moldova 
E-mail: secretariat@ombudsman.md
Fax: +373 (022) 23-48-00

Asistență juridică gratuită

În Republica Moldova nu aveți dreptul la asistență juridică gratuită atunci când depuneți o cerere la Avocatul Poporului. Dacă nu sunteți sigur dacă drepturile omului v-au fost încălcate și dacă Ombudsmanul vă poate examina cazul, puteți face o programare pentru o audiență, sau puteți trimite întrebările la adresa de e-mail secretariat@ombudsman.md sau apela Oficiul Avocatului Poporului la telefonul fix +373 (022) 23 -48-00 sau mobil +373-60-002-657, înainte de a depune o plângere. Dacă aveți nevoie de asistență juridică suplimentară pentru a vă pregăti cererea, va trebui să vă angajați un avocat. Cu toate acestea, nu este obligatoriu să aveți un avocat atunci când depuneți o cerere la Ombudsman.

Resurse

Ultima actualizare 16/12/2023