Ar trebui să examinați întrebările de mai jos pentru a evalua dacă copilul dvs. a fost luat fără decăderea din drepturile părintești în mod legal și dacă dreptul dvs. la viață de familie a fost suficient respectat.
Dacă răspunsul la oricare dintre aceste întrebări este negativ în situația dvs., este posibil să fi fost încălcat dreptul dvs. la viață de familie. Într-un astfel de caz, aveți dreptul să vă plângeți. Citiți mai multe despre cum să depuneți plângere.
Citiți despre drepturile dvs. de acces dacă acestea au fost restricționate din cauza faptului că copilul dvs. a fost luat în grija statului fără decăderea din drepturile părintești.
Citiți despre decăderea părinților din drepturile părintești dacă drepturile părintești v-au fost retrase, în loc ca copilul să fie luat în grija statului fără decăderea din drepturi părintești.
Luarea unui copil în asistență socială fără decăderea din drepturile părintești trebuie să fie permisă de lege. Codul Familiei enumeră în mod exhaustiv toate situațiile în care este permisă luarea unui copil fără decăderea din drepturile părintești.
În cazul în care luarea copilului fără decăderea din drepturile părintești nu este permisă de lege, v-a fost încălcat dreptul la viață de familie. Atunci nu este nevoie să examinăm celelalte întrebări.
Dacă copilul este luat în grija statului fără decăderea din drepturile părintești, acest act trebuie să aibă ca scop protejarea intereselor legitime. Aceste interese legitime sunt protecția vieții, sănătății sau inviolabilității copilului și implicit, protecția intereselor copilului.
exemplu Dacă un părinte este abuziv, copilul poate fi luat în îngrijirea statului fără decăderea părinților din drepturile părintești pentru a asigura protecția sănătății copilului și a interesului acestuia de a se dezvolta într-un mediu sigur.
Dacă luarea unui copil aflat în îngrijirea statului fără decăderea din drepturile părintești nu corespunde unui scop legitim, atunci acest fapt nu este legal și dreptul dvs. la viața de familie poate fi încălcat. În lipsa unui scop legitim, nu este necesar să se examineze necesitatea și proporționalitatea plasării unui copil în asistență socială fără retragerea drepturilor părintești.
Luarea unui copil fără decăderea părinților din drepturile părintești asupra copilului trebuie să fie necesară și adecvată pentru protecția altor interese legitime, de obicei intereselor copilului.
Următoarele întrebări ar trebui puse pentru a evalua necesitatea acesteia:
a) Există o amenințare gravă la viața, sănătatea sau dezvoltarea copilului?
În primul rând, trebuie să existe dovezi suficiente și concrete pentru astfel de amenințări, cum ar fi un certificat medical sau opinia copilului însuși.
În al doilea rând, ar trebui apreciat dacă:
- aceste amenințări sunt cauzate de părinte
- copilul ar suferi violență din partea părintelui dacă ar rămâne cu părintele
exemplu O amenințare gravă din partea unui părinte, care ar justifica îndepărtarea imediată a copilului din prezența părintelui, ar fi acolo unde există suspiciuni puternice de abuz sexual din partea acelui părinte.
- copilul ar suferi de efectele îngrijirii insuficiente, deficiențe educaționale și lipsă de sprijin emoțional din partea părintelui dacă ar rămâne cu părintele
exemplu Această cerință ar fi îndeplinită dacă părintele ar suferi de dependență de alcool și nu ar oferi copilului îngrijirea și sprijinul necesare.
- există alte motive specifice pentru care părintele este incapabil să aibă grijă de un copil și aceste motive sunt independente de comportamentul părintelui
exemplu Părintele suferă de o boală psihică sau fizică care face imposibilă îngrijirea suficientă a unui copil.
- amenințările ar putea fi depășite prin asistență financiară și socială și consiliere eficientă din partea autorităților competente, astfel încât copilul să poată rămâne cu părintele
exemplu Sărăcia părintelui și/sau lipsa unei locuințe adecvate este o problemă care poate fi rezolvată prin acordarea de sprijin din partea autorităților competente și, ca atare, nu este un motiv suficient și legal pentru luarea unui copil în grija statului fără decăderea unui părinte din drepturile părintești.
important Simplul fapt că un copil ar putea fi plasat într-un mediu mai benefic pentru creșterea sa nu este un motiv suficient pentru plasarea copilului în grija statului fără retragerea drepturilor părintelui.
b) Există alte metode alternative și mai puțin restrictive disponibile pentru atingerea scopului legitim?
- A fost posibil să se acorde asistența financiară și socială necesară, astfel încât copilul să poată rămâne la părinte?
- A fost posibil să se reușească ca celălalt părinte, o rudă sau un prieten apropiat de familie să poată ajuta la îngrijirea copilului?
c) Decizia de luare a copilului fără decăderea din drepturile părintești a fost emisă de urgență?
O decizie urgentă de plasare a copilului în îngrijire socială fără retragerea drepturilor părintești este o restrângere deosebit de severă a dreptului părintelui la viață de familie. Cu toate acestea, o astfel de măsură este legală dacă există motive suficiente pentru o astfel de acțiune.
exemplu Urgența unei situații particulare, cum ar fi punerea în pericol a vieții și sănătății unui copil, necesită o reacție imediată din partea autorităților.
Ambele interese concurente – dreptul dvs. la viață de familie și interesele legitime ale altor persoane, cum ar fi copilul dvs. și cele ale celuilalt părinte – trebuie să fie echilibrate unul față de celălalt, iar instituțiile statului trebuie să găsească un echilibru corect. Trebuie să existe suficiente argumente pentru care interesele altora au depășit drepturile dvs. în cazul respectiv.
Luarea unui copil în grija statului fără decăderea din drepturile părintești este o ingerință gravă, deoarece despart o relație copil-părinte pentru un anumit timp. Ar trebui să existe considerații suficient de solide și serioase în favoarea interesului superior al copilului. În cadrul procesului de echilibrare trebuie apreciate următoarele aspecte:
a) interesul superior al copilului
Este în interesul superior al copilului ca legăturile sale cu membrii familiei sale să fie menținute, cu excepția cazurilor în care ar dăuna sănătății și dezvoltării copilului. Pentru a identifica interesul superior al copilului în fiecare caz particular, autoritățile trebuie să țină cont de vârsta, maturitatea și dorințele copilului. Citiți mai multe despre principiul interesului superior al copilului.
exemplu Dorința unui copil de a rămâne cu părinții nu va fi decisivă acolo unde el/ea ar putea suferi de violență domestică din partea părintelui în cauză. Într-un astfel de caz, ar trebui să se aprecieze în mod obiectiv dacă este în interesul superior al copilului să fie departe de acel părinte pentru a asigura dezvoltarea copilului într-un mediu sigur și securizat.
Vârsta, starea psihică și fizică a copilului joacă un rol deosebit în procesul decizional. Cu cât copilul este mai mic, cu atât mai puternică este posibilitatea ca el să stabilească o nouă relație strânsă, urmare plasării sale în îngrijire socială fără retragerea drepturilor părintești, eventual fiind în grija celuilalt părinte, unui tutore legal sau a asistenților maternali. Atunci ar putea fi în interesul superior al copilului să nu întrerupă noile relații. Într-un astfel de caz, poate fi îngreunată restabilirea îngrijirii părintești suspendate și a relației cu copilul. Cu alte cuvinte, luarea unui copil în îngrijirea statului cu decăderea părinților din drepturile părintești asupra unui copil mai mic poate duce la înstrăinarea de părintele în cauză cu posibilități mult mai limitate de reunire și restabilire a relației părinte-copil.
exemplu Luarea unui copil fără decăderea din drepturile părintești asupra unui nou-născut este o măsură extrem de dură și trebuie luată numai după o analiză foarte atentă.
b) Care sunt caracteristicile și comportamentul părintelui față de copil și de celălalt părinte?
- Părintele suferă de o boală sau de o dependență care face imposibilă sau excesiv de dificilă îngrijirea suficientă a unui copil?
- Părintele a neglijat copilul, a fost abuziv și/sau violent față de copil și alți membri ai familiei?
- Dacă părintele a avut aceste probleme, a fost el/ea motivat să accepte tratament și/sau asistență din partea autorităților înainte de luarea unui copil fără decăderea de drepturile părintești?
- Părintele a fost motivat și cooperant față de autorități pentru a găsi cea mai bună soluție pentru situație?
- Părintele a împiedicat în mod intenționat celuilalt părinte accesul la copil, chiar dacă drepturile de acces nu au fost restricționate de către vreo autoritate sau instanță?
c) Părintele a fost tratat diferit pe baza anumitor aspecte legate de personalitatea sa?
exemplu Plasarea unui copil în grija statului fără retragerea drepturilor părintești a fost decisă pe baza caracteristicilor sau convingerilor sale obiective, cum ar fi orientarea sexuală, religia sau vârsta.
Dacă simplul fapt al personalității unui părinte, de exemplu, apartenența la o anumită religie, este factorul decisiv pentru luarea unui copil fără decăderea din drepturile părintești, aceasta poate încălca interzicerea tratamentului inegal. Cu toate acestea, nu va exista nicio încălcare dacă autoritatea a examinat cu atenție toate probele și a concluzionat că influența anumitor aspecte personale poate amenința interesul superior al copilului.
d) Părintele are voie să contacteze copilul și să-și exercite drepturile de acces după luarea copilului fără decăderea din drepturile părintești?
Oportunitatea de a contacta și cunoaște copilul în timp ce copilul a fost plasat în îngrijire socială fără retragerea drepturilor părintești diminuează efectul dur asupra dreptului părintelui la viața de familie, cauzat de interferarea cu această măsură a drepturilor părintești.
Citiți mai multe despre legalitatea restricțiilor drepturilor de acces parental.
e) Copilul a fost luat în îngrijire de către celălalt părinte, o rudă sau un prieten apropiat de familie după luarea copilului fără decăderea din drepturile părintești?
O astfel de măsură este o restricție mai blândă decât plasarea copilului în grija unei persoane neînrudite sau a unei instituții de îngrijire specializate. De exemplu, într-o astfel de situație, dreptul de a contacta și vizita un copil poate fi în general mai ușor de negociat și exercitat.
f) A fost echitabilă procedura de luare a deciziilor?
Părintele a fost implicat în procedura decizională?
Implicarea părintelui asigură că decizia nu este unilaterală și arbitrară. Părintele are dreptul:
- să fie audiat și să prezinte argumente împotriva luării unui copil fără decăderea din drepturile părintești
- să fie pe deplin informat despre situație și să aibă acces la toate probele relevante pe care autoritățile le-au colectat
Situația și consecințele ei ar trebui explicate unui părinte care suferă de boală mintală sau dizabilități intelectuale, într-un mod pe care să îl înțeleagă. Aceasta poate include, de asemenea, furnizarea de asistență juridică și, dacă este necesar, sfaturi și îndrumări în căutarea acesteia.
Dacă părintele nu are posibilitatea de a fi implicat și audiat în procedura de luare a deciziei, aceasta poate duce la încălcarea dreptului părintelui la viață de familie. Cu toate acestea, participarea părintelui la procesul de luare a deciziilor nu este necesară în situații excepționale, cum ar fi:
- părintele nu poate fi găsit
- starea fizică sau psihică a părintelui este astfel încât el/ea nu poate înțelege situația
- în alte împrejurări în care ar fi imposibil sau excesiv de dificil.
Au examinat autoritățile în detaliu întreaga situație a familiei?
Aceasta include o examinare a tuturor factorilor și dovezilor de natură faptică, emoțională, psihologică, materială și medicală și o evaluare echilibrată și rezonabilă a intereselor atât ale copilului, cât și ale părintelui.
g) Care este durata procesului de luare a deciziilor?
Protecția eficientă a vieții de familie necesită ca relațiile viitoare dintre un părinte și un copil să fie stabilite cât mai curând posibil. Procedurile nu trebuie amânate fără necesitate din vina autorității.
h) Decizia de scoatere a copilului din familie a fost luată din motive urgente?
O decizie emisă de urgență a autorității locale de tutelă de a prelua copilul în îngrijirea statului este o restrângere deosebit de gravă a dreptului părintelui la viața de familie, dar este necesară atunci când există un pericol pentru viața, sănătatea și inviolabilitatea copilului. După aceea, decizia se comunică procurorului în cel puțin 24 de ore. Autoritatea tutelară locală poate depune o acțiune în instanță solicitând decăderea din drepturile părintești sau luarea copilului fără decăderea din drepturile părintești în termen de 3 zile lucrătoare. Scoaterea copilului din familie este însă legală în această situație, dacă există motive suficiente pentru aceasta.
exemplu Urgența unei situații particulare, cum ar fi punerea în pericol grav a vieții și sănătății unui copil, ar necesita o reacție imediată din partea autorităților și ar justifica o astfel de decizie de urgență.
Citiți mai multe despre cum să vă plângeți într-o situație în care copilul dvs. a fost luat fără decăderea dvs. din drepturile părintești.