Cum va fi examinată plângerea dumneavoastră?

După ce Consiliul pentru egalitate primește plângerea dumneavoastră, va verifica mai întâi admisibilitatea ei. Dacă plângerea dumneavoastră va fi restituită sau declarată inadmisibilă, Consiliul vă va explica motivele unor astfel de decizii.

Restituirea plângerii

Consiliul vă va restitui plângerea dacă:

  • plângerea nu conține datele de identificare ale persoanei care a depus-o
  • a fost depusă în interesul altei persoane fără acordul acesteia
  • nu permite identificarea persoanei despre care se presupune că a comis discriminarea
  • este o plângere repetată cu aceleași părți, același obiect și aceleași temeiuri și nu conține informații și probe noi.

Restituirea plângerii nu exclude posibilitatea depunerii unei noi plângeri după ce omisiunile au fost înlăturate.

Inadmisibilitatea plângerii

Consiliul va declara plângerea dumneavoastră inadmisibilă dacă:

  • nu conține fapte care permit stabilirea prezumției existenței unui fapt de discriminare
  • este depusă cu încălcarea termenului de prescripție
  • nu este de competența Consiliului
  • are un obiect nefondat, prin raportare la domeniul de aplicare a Legii cu privire la asigurarea egalității

De asemenea, vă puteți retrage plângerea în orice moment și aveți dreptul de a contesta în instanță deciziile de restituire sau de declarare inadmisibilă a plângerii.

Informații suplimentare și audierile

Pentru a examina plângerea dumneavoastră, Consiliul poate solicita de la dumneavoastră sau de la instituția/instituțiile, persoana/persoanele de ale căror acțiuni vă plângeți mai multe explicații, informații sau probe. Dacă este necesar, Consiliul poate solicita informații și de la alte instituții sau experți. De asemenea, dacă este necesar, Consiliul poate efectua și vizite de documentare.

După colectarea informațiilor, Consiliul vă poate invita pe dumneavoastră și pe presupusul autor la audieri. Audierile pot avea loc în persoană la oficiul Consiliului sau online. Consiliul poate organiza audieri și în alte locații în situații excepționale. La cererea motivată a uneia dintre părți, Consiliul poate amâna ședința doar o singură dată.

De regulă, audierile sunt organizate în limba română. Dacă nu cunoașteți limba română sau o cunoașteți insuficient, trebuie să informați Consiliul că aveți nevoie de un interpret cu 7 zile înainte de audieri. Serviciile de interpretare vă sunt oferite gratuit și sunt plătite de Consiliu.

În timpul audierilor, puteți prezenta Consiliului mai multe detalii, dovezi și explicații, puteți să interogați eventualul autor al discriminării și puteți invita, de asemenea, propriii martori. Soluționarea pe cale amiabilă a plângerii dumneavoastră poate fi, de asemenea, discutată și convenită în timpul audierilor.

Decizia Consiliului

După audieri, Consiliul va dezbate și va adopta o decizie cu privire la plângerea dumneavoastră într-o ședință închisă, fără participarea părților. Consiliul poate adopta una dintre următoarele decizii:

  • că nu ați fost discriminat
  • că ați fost discriminat și să adopte prescripții pentru a vă restabili drepturile și recomandări pentru a preveni cazuri similare de discriminare în viitor

Decizia Consiliului este obligatorie și poate fi contestată în instanță.

Citiți mai multe despre efectele deciziei și soluționarea pe cale amiabilă a plângerii.

Cât timp va dura?

Consiliul examinează plângerile în termen de 90 de zile. Dacă plângerea se referă la un volum complex de informații sau sunt necesare consultări suplimentare, examinarea poate fi prelungită cu maximum 60 de zile. Decizia adoptată vă va fi transmisă în termen de 15 zile de la adoptarea ei în limba română. Consiliul poate traduce decizia în rusă sau în altă limbă, dacă este necesar.

notă Depunerea unei plângeri la Consiliul pentru egalitate sau începutul examinării unei plângeri nu interferează cu alte termene care se pot aplica de instanțele de judecată sau autoritățile de stat din Republica Moldova. Altfel spus, termenele de prescripție sau de contestare în instanțe judecătorești sau organe administrative nu se întrerup și nici nu se suspendă prin depunerea cererii la Avocatul Poporului.

Resurse

Ultima actualizare 16/12/2023