Puteți să vă plângeți Avocatului Poporului dacă credeți că drepturile dumneavoastră au fost încălcate de funcționari sau instituții de stat ale Republicii Moldova, companii sau organizații neguvernamentale.
Cu toate acestea, există câteva condiții de care trebuie să țineți cont înainte de a depune o cerere:
Ombudsmanul nu poate examina cazurile care nu au legătură directă cu drepturile omului.
exemplu Avocatul Poporului nu poate examina cererea dumneavoastră dacă ea se referă la faptul că Parlamentul nu a adoptat o anumită lege sau credeți că o altă persoană privată v-a prejudiciat buna reputație.
Ombudsmanul nu poate investiga deciziile sau acțiunile întreprinse de agențiile guvernamentale ale altor țări, organizațiile internaționale sau alte persoane private.
Nu vă puteți plânge de încălcarea drepturilor omului ale altei persoane, decât dacă aveți dreptul de a reprezenta acea persoană.
exemplu Vă puteți plânge de încălcarea drepturilor omului ale altei persoane dacă vi s-a acordat un mandat de reprezentare care vă permite să faceți acest lucru sau dacă aveți dreptul legal de a reprezenta persoana respectivă. De exemplu, dacă sunteți părintele unui minor sau tutorele legal.
excepție Vă puteți plânge de o violare a drepturilor omului altei persoane dacă persoana respectivă se află într-o situație în care nu poate depune ea însăși o cerere, iar acest lucru este menționat în mod explicit în cerere. Cererea poate fi făcută și de către o organizație neguvernamentală, sindicat sau altă organizație, în numele unei persoane.
încălcări a drepturilor dumneavoastră. Cererile depuse la mai mult de un an de la data încălcării drepturilor omului nu sunt examinate de Avocatul Poporului.